samhälle - finanskrisen

http://skanskadagbladet.se/article/20081028/NYHETER/998413500


Finanskrisen hotar miljardprojekt i Lund.

  • Artikeln handlar om ett enormt byggnadsprojekt i Lund. Tanken är att man ska bygga ett ca 300 meter långt hyreshus i form av en skidbacke. Större delen av huset ska vara fem våningar högt men i toppen av "skidbacken" ska det var hela 16 våningar. Tanken var att man någon gång under nästa år skulle börja bygga och huset tar ca fem år att bygga och det förväntas vara klart 2014. Men vd:n för Paulssons Fastighetsbolag, Ulf Wallén tror inte längre att det är möjligt på grund av finans- och lånekrisen. Man är mitt uppe i att planera detaljerna men man vet dock inte när det blir dags. Målet är att bygga enligt planen så snart som möjligt. Arne Paulssons projekt ska sammanlagt vara 450 bostadsrätter och byggnadskostnaderna är beräknade till 1200 miljoner kronor vilket gör det till det största byggnadsprojektet i södra Sverige.
    Bankerna kan inte längre låna ut pengar vilket gör att de som hade planerat att sälja sitt gamla hus och köpa ett nytt inte längre kan göra det för det finns ingen som vill köpa. Man kan säga att det blir en dominoeffekt. Nya hus har helt plötsligt inte så många som är intresserade. Bostadsrätterna är ännu inte prissatta men de kommer inte att bli billiga eftersom byggnadskostnaderna är så höga.

  • Jag tyckte att detta var en väldigt viktigt nyhet och ett riktigt bra sätt att förstå hur finanskrisen verkligen drabbar Sverige också. Dessutom är det så pass nära oss och det kommer säkert att öppna nya dörrar för många studenter i Lund så småningom. Jag tycker att det är ett bra exempel på hur det kan drabba ett företag när bankerna har lånat ut för mycket pengar med för lite krav.

  • Jag anser verkligen att artikeln var bra skriven och det var ett stort plus att den var så lätt att förstå. Jag tycker att de fick med de viktigaste utan att dra upp en massa saker som rör finanskrisen men inte just detta ämne. Alltså ingen överflödig fakta men ändå tillräckligt för att greppa vad det handlade om.

  • Jag lärde mig helt klart någonting nytt, jag hade inte riktigt förstått hur mycket finanskrisen verkligen drabbade oss förrän jag läste denna artikel. Och jag fick dessutom mer förståelse för hur finanskrisen uppstod. Som ett extra plus fick jag reda på att det ska bli ett nytt enormt hus i Lund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0