samhälle - artikel

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3440150.ab

1) Artikeln jag har valt handlar om en tågkrasch som inträffade vid staden Chatsworth fem mil norr om Los Angeles. Olyckan skedde i september och det sägs vara den värsta tågolyckan som någonsin har hänt i Kalifornien. Det är först nu som man har fastställt vad det var som orsakade. Man har kollat lokförarens mobil och sett att han hade fått 26 sms och skickat 31 under sina två pass på dagen. Det sista smset skickade han 22 sekunder innan de två tågen kolliderade. Lokföraren var inte observant och körde förbi en röd signal, men glömde då att svänga av till ett annat spår. I kurvan möttes han av ett godståg, tågen körde i ca 65 km/h och de hade fem sekunder på sig att reagera. De främsta vagnarna blev totalt ihoptryckta och 25 personer inklusive lokföraren dog. De andra vagnarna fattade eld när de spårade ur och välte. 130 personer skadades svårt.
Nu inleds det ett förbud mot att använda personliga elektroniska apparater för alla anställda på järnvägen. Mark V Rosenker, ordförande i National Transportation Safety Board, berättar i ett utlåtande att han är nöjd med deras omfattande utredning.


2)Jag tycker att det är en viktig nyhet för att de var en stor katastrof och för att det dog så många människor. Det var också den största tågkraschen i Kaliforniens historia. Men i Sverige klassas den inte som jätteviktigt för ingen svensk dog. En utländsk nyhet blir alltid mycket större om det är en eller fler svenskar med i den. Men för att vara en nyhet som "inte berör oss så mycket" så tyckte jag att den fick bra uppmärksamhet. Om man tänker stort så är det ingen viktig nyhet för den påverkar inte många människor, mer än förstås de nära till de som dog.


3)Jag tyckte att artiklen var bra skriven. Jag tyckte att den var lite för kort och jag hade gärna fått mer info ifall det hade funnits mer. Jag tyckte det var jättebra att de visade en video från olycksplatsen och att man fick höra samtalen till larmcentralen. Det var ganska hemska och upprörda samtal och man får en verkligare känsla av hur det var där när tågen krockade.

4)Jag vet inte ifall det kan klassas som att lära sig någonting nytt men jag visste inte om tågolyckan förrän jag läste den nu och jag tycker att det är viktigt att man har lite koll på vad som händer runt om i världen, framför allt när krocken var den största som har inträffat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0