tema arbete

Detta är min inlämningsuppgift till temaarbetet.

Detta hände en kille utan någon som helst anledning, bara av ren osäkerhet från de två andra killarna.

Jag såg att Nils gick ensam hem från skolan den dagen, precis som alla dagar. När han hade kommit halvägs ner på vägen innan han skulle svänga till vänster hem, såg jag att han fick en tennisboll i nacken. Han vände sig om för att se vem det var som kastade den, då fick han en till, rakt i magen. Det syntes att det gjorde riktigt ont, han böjde sig ner så som man gör när man tappar andan och kanske för att skydda sig själv. 
Efter några sekunder hade han fortfarande inte fått en ny boll på sig och han reste sig upp för att gå igen. Han tittade upp mot skolan för att se vem det hade varit som kastat bollarna på honom. Jag såg att Daniel och Fredrik stod precis bakom honom men Nils hann inte reagera förrän Daniel slog till honom på axeln. Det såg inte ut att ha gjort så ont, men han var i chocktillstånd så han kände kanske inte det så mycket. Nästa slag kom från vänster och träffade hans öra, det såg ut att ha gjort riktigt ont, för automatiskt tog han upp handen och höll för örat. 
Sen sprang han, han sprang så otroligt fort, jag såg att Daniel och Fredrik blev lite förvånade över att han bara sprang iväg. De hade kanske tänkt slå honom lite mer, vad vet jag. Jag såg att han vände sig om precis innan vänstersvängen, men Daniel och Fredrik stod kvar. De sprang inte efter honom.

Nils satt alltid ensam, ingen pratade eller umgicks med honom. Men jag trodde aldrig att det var så allvarligt. Jag trodde att han ville vara ensam, eller så var det kanske bara som jag och alla andra inbillade mig för att ha en anledning till att inte umgås med honom.


Jag tror att sådana här problem är ganska vanliga på skolor över hela landet. Det finns tyvärr nästan alltid någon som är ensam. Eller så hänger man ihop med de andra "töntarna" Det är egentligen fel att dela in folk i grupper. Bara för att man inte är intresserad av en viss sport eller klär sig på ett visst sätt så kan man få tönt stämpel. Det är dessutom bara upp till eleverna på skolan att det är så, det är eleverna som lägger grunden för vem som ska bli utstött.
Som lärare kan man inte göra så mycket åt det, för man kan inte tvinga någon att tycka om att umgås med någon annan. Jag tycker däremot att man som lärare kan tvinga elever att arbeta tillsammans och på så sätt para ihop de lite mer populära med de lite mindre populära. Då kanske de svaga får en möjlighet att visa vem de verkligen är och på så sätt få en chans att bli omtyckt för den de verkligen är.


Det jag skrev om är kanske lite överdrivet men jag tror ändå att det skulle kunna ske. Daniel och Fredrik är förmodligen väldigt osäkra i sig själv samtidigt som de vet att Nils är väldigt ensam och definitivt väldigt osäker på sig själv. Han bryr sig aldrig om att säga vad han tycker eller att ta plats och göra sig hörd. De andra eleverna reagerar kanske inte för att de inte vill bli mobbade och utstötta själva, men jag tycker att man ska försöka.
Lärare borde också reagera mer på sådant. Jag tror att lärare kan vara lite bortstötande när det gäller sånt. De känner förmodligen att det inte hjälper att de pratar extra med den personen. Och till viss del tror jag att det stämmer. Att lärare pratar extra med en ensam elev kan göra att allt blir mycket värre, de andra eleverna ser det och då går ryktet till att " de enda som vill prata med honom är lärarna". Det kan också bli till det bättre, lärarna kan eventuellt berömma eleven lite extra så att han känner att han verkligen kan och att han är bra på någonting.
Nils föräldrar borde ha märkt någonting på honom. Som förälder anser jag att det är en skyldighet att se till att barnet har det bra i skolan. Dessa enkla frågor som "Hur var det i skolan idag?" "Vem åt du tillsammans med idag?" Han hade inte kunnat svara på de frågorna eftersom han alltid är ensam och på så sätt hade föräldrarna fått reda på det och kunnat göra någonting åt det.
Jag tycker att det är riktigt hemskt att det finns så många som är utanför. Tänk att behöva tycka att det är hemskt att gå till skolan. Såklart tycker väl alla att det är lite jobbigt att gå till skolan på grund av alla lektioner, men går för att de känner "jag får iallafall träffa alla mina vänner". Tänk på de som hatar allt med skolan, bara för att de inte har några vänner.

Stötta alltid de ensamma, två är starkare än en!


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Väldigt välskrivet, mycket levande och med stor inlevseförmåga. Du har också bra tankr. jag håller med om att lärarew borde vara mer aktiva, fråga och ingripa mer. För det är nog ofta så som du beskriver at vi kan inte veta hur illa det är, hur den utsatte upplever det, men vi kan alltid fråga visa att vi bryr oss.

2008-10-02 @ 09:57:13
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0